Twijfel jij om social media marketing in te zetten voor jouw bedrijf? Denk je dat het geen effect heeft, of heb je er misschien helemaal geen verstand van? In deze blog leggen we de voordelen van social media marketing aan je uit!
Het is toegankelijk en laagdrempelig
Iedereen heeft wel een Facebook of Instagram account. Nou ja, bijna iedereen dan. En mocht je nog geen account hebben, maar er wel één willen, is deze binnen een paar minuten aangemaakt. Op Facebook maak je via je persoonlijk account binnen een kwartiertje zo een (bedrijfs)pagina aan.
Op Instagram hoef je alleen een account aan te maken. Vervolgens kun je direct al aan de gang. Wat wel handig is, is om over te schakelen naar een professioneel account. Met dit account krijg je meer rechten, zoals het toevoegen van jouw website in je bio en het bekijken van de statistieken van je berichten.
Je hebt een groot bereik
11 miljoen mensen gebruiken Facebook in 2021. 11 miljoen! Dat zijn heel veel mensen. In 2020 heeft Instagram er 710.000 nieuwe gebruikers bijgekregen, totaal 6 miljoen. Daarmee is Instagram het snelst groeiende platform van Nederland geworden. Dit betekent dat zelfs als jouw bedrijf opereert in een kleine regio, je jouw doelgroep nog steeds kunt bereiken.
Het is relatief goedkoop
Het aanmaken van een account en het gebruik van de social media platformen is altijd gratis, één van de grootste voordelen. Maar op Facebook en Instagram kun je ook adverteren. Het is mogelijk je doelgroep heel specifiek te bereiken en je bent zelf in controle als het gaat om het instellen van een budget.
Uit onze ervaring kun je ongeveer €1 rekenen voor 1000 weergaven van jouw advertentie. €1! Natuurlijk spelen andere belangrijke factoren ook een rol, zoals de doelgroep en de doelstelling van de campagne, maar dit is een mooi uitgangspunt!
Makkelijke interactie met jouw doelgroep
Zoals eerder besproken is social media erg toegankelijk. Iedereen kan het gebruiken. Iedereen kan ook overal op reageren als hij of zij dat wilt en jij kunt daar uiteraard ook weer op reageren. Dus wanneer jij goede, krachtige content plaatst die relevant is aan je doelgroep komen de reacties vanzelf.
Daarnaast kun je met het adverteren op social media heel specifiek jouw doelgroep bereiken. Deze sociale kanalen weten namelijk heel veel van jou. Héél veel. Wanneer jij je advertentie wilt laten zien aan bijvoorbeeld getrouwde vrouwen met kinderen die geïnteresseerd zijn in biologisch eten, kan dat. Zo kun je heel precies jouw doelgroep bereiken!
Meten = weten
Social media marketing is meetbaar. In alle platformen zijn statistieken verwerkt. Het voordeel hiervan is dat je relevante informatie kunt verkrijgen over jouw doelgroep. Welke berichten doen het goed, welk tijdstip sloeg het beste aan en zijn het vooral mannen of vrouwen waarmee het meeste interactie is? Deze advertentie kun je gebruiken om jouw contentstrategie nog beter af te stemmen op de doelgroep.
Bij het adverteren gaan we nog een stapje verder qua meetbaarheid: Hoeveel mensen hebben 3 seconden naar een video gekeken, 10 seconden of hem helemaal afgekeken? Hoeveel cent heeft het gekost per websitebezoeker of hoevel mensen hebben een product aan hun winkelwagen toegevoegd? Omdat dit zo onwijs goed meetbaar is, kun jij de meest geïnteresseerde mensen opnieuw 'targetten' met een advertentie, om zo de conversies van jouw bedrijf nog meer te verhogen.