Hoe maak je een goede contentstrategie? Als social media specialisten weten we er bij PowerBrains alles van. Zonder een goede strategie is het onmogelijk om goede resultaten te behalen. De digitale wereld verandert bijna met de dag. Dit maakt het uitdagend om bij te houden wat de vernieuwingen zijn als het gaat om branding en groei. In deze blog leggen we aan de hand van vragen die we onszelf stellen uit hoe we een krachtige contentstrategie maken!
Hoe ga je social media inzetten?
Bijna elke doelgroep is actief op verschillende platformen, maar een campagne kun je niet 1 op 1 overzetten van bijvoorbeeld Facebook naar LinkedIn. Elk platform vraagt om een eigen strategie. Dit betekent dat de strategie moet worden afgestemd op het platform.
- LinkedIn is vooral gericht op zakelijke content;
- Instagram is sterk visueel waarbij content ook wordt gedeeld door hashtags;
- Facebook draait vooral om betrokkenheid bij een bericht.
Wat wil je bereiken? Wat is je doelstelling?
Eén van de belangrijkste onderdelen uit een goede contentstrategie. Wat wil je bereiken? Meer volgers op Instagram, likes op Facebook, een grotere naamsbekendheid, meer verkeer naar de website of gewoon keiharde conversies. Bijna alles is mogelijk! In een brainstormsessie bedenken wij samen met de klant concrete en meetbare doelstellingen.
Wie is jouw doelgroep? En waar vind je deze?
Wie is er nou eigenlijk geïnteresseerd in jouw producten? Bepaal voor jezelf wat voor personen je precies wilt bereiken en stel zo een doelgroep samen. Op alle platformen kun je heel specifiek mensen bereiken die jij ook echt wilt bereiken. Bijvoorbeeld alleen mensen die getrouwd zijn, net een huis hebben gekocht, kinderen hebben of 50+ zijn. Maar ook mensen met bepaalde interesses of beroepen. Denk aan personen die geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld gamen, horeca, muziek, kunst of mensen die een bepaalde functie hebben in een bedrijf, of zelfs CEO zijn! Omdat er zoveel mogelijkheden zijn kun je precies jouw doelgroep bereiken!
Wat is jouw boodschap?
Op welke manier wil jij communiceren naar je (potentiële) klant? In de u-vorm of jij-vorm? Welke woorden wil je graag gebruiken en wat is jouw tone of voice, hoe wil je overkomen naar de klant? Vaak worden deze onderdelen vergeten tijdens het maken van een strategie. Echter zijn deze punten zeker niet onbelangrijk! Het zorgt voor een stukje herkenbaarheid en vertrouwen bij de klant.
Moet je je strategie aanpassen?
Meten = weten. Alles is tegenwoordig meetbaar op de social media, de berichten die je plaatst, maar ook de campagnes die je voert. Door alles goed te analyseren kun je er uiteindelijk achter komen dat je doelgroep niet helemaal klopt. Hier kun je op inspelen door deze en misschien ook die boodschap aan te passen. Zo zorg je ervoor dat je jouw strategie helemaal optimaliseert!
Ben je er nog niet over uit wat de beste keuzes zijn op het gebied van social media?
Wij geven je graag advies over de beste strategische keuzes en zetten samen een efficiënte strategie uit.